expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

wtorek, 24 czerwca 2014

"Królestwo dziewczynki" Iwona Chmielewska

Książkę "Królestwo dziewczynki" wygrałam w konkursie zorganizowanym przy okazji festiwalu książki obrazkowej dla dzieci LiterObrazki. Wiedziałam, że trafi do mnie jedna z trzech pozycji lecz nie wiedziałam która. Gdy w swoje ręce dostałam "Królestwo dziewczynki" nie spodziewałam się tego co znalazłam w środku. Wbrew pozorom nie jest to cukierkowa opowieść o świecie małych dziewczynek lubujących się w kolorze różowym. 

Na kilkunastu stronach za pomocą bajkowych słów przedstawiony jest proces zamiany dziewczynki w kobietę: "W życiu dziewczynki przyszedł taki dzień, gdy poczuła zmianę. Usłyszała kilka prostych słów: "Królewno, dziś stałaś się kobietą". Mama przytuliła ją jakoś szczególnie. Tato spojrzał na nią jakoś wyjątkowo". Pierwsza miesiączka i dorastanie są niezwykle ważnym ale również drażliwym tematem młodych dziewcząt. Książka ta przeprowadza nastolatkę przez ten trudny okres, tłumaczy w bardzo subtelny i metaforyczny sposób zachodzące zmiany - jest "Panią swojego królestwa", która na swoich mapach odkrywa "wodospady i wybuchające wulkany", zasiada na twardym i niewygodnym tronie a jej głowę zdobi ciężka korona. Bohaterka opowiadania czuje się brzydka, nic jej nie odpowiada, wszystko ją drażni, "jej serce stawało się lodowate jak u Królowej Śniegu i nie wiedziała, czy jest jeszcze dziewczynką czy już dorosłą kobietą". Na końcu tego ciemnego i długiego tunelu dojrzewania tli się jednak światełko nadziei i gdy dziewczynka staje się coraz starsza korona już nie uwiera, tren nie plącze się pod nogami, ona uczy się władać swoim królestwem a spotkanych rycerzy raczy uśmiechem lub rozkazami. 

Opowieść ta, z pięknymi, delikatnymi i przemyślanymi ilustracjami z pewnością poczeka na moją córkę w naszej biblioteczce. Mam nadzieję, że kiedy przyjdzie czas sięgnie po nią i głęboko wierzę, że pomoże jej ona łagodniej spojrzeć na zachodzące w jej organizmie przemiany. 














Brak komentarzy:

Prześlij komentarz