expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

sobota, 19 lipca 2014

"Czterdzieste czwarte dziecko" Tom Rob Smith

"Wyszłam za ciebie, bo się bałam, że jeżeli odrzucę twoje zaloty, to zostanę aresztowana. Ta historia, kiedy powiedziałam, że mam na imię Lena... Dla ciebie to zabawne, romantyczne? Podałam ci zmyślone imię, bo się bałam, że mnie wyśledzisz. To, co dla ciebie było uwodzeniem, dla mnie było prześladowaniem. Nasz związek zbudowany był na strachu."

"Czterdzieste czwarte dziecko" (znane również pod tytułem "Ofiara 44") jest drugą z czterech powieści zawartych w zbiorze wydawnictwa Reader's Digest. Pisząc ją Tom Rob Smith inspirował się postacią rosyjskiego seryjnego mordercy Andrieja Czikatiło. Pierwsza powieść z tej kolekcji, "Więzień urodzenia" ustawiła poprzeczkę wysoko, lecz książka Smitha bez problemu sprostała wymaganiom. 

W Moskwie w 1953 roku zostają znalezione zwłoki kilkuletniego chłopca. Jego rodzice są przekonani, że ich syn padł ofiarą bezwzględnego zabójcy. Jednak MSB (Ministierstwo Gosudarstwiennoj Biezopasnosti) uparcie twierdzi, że w Związku Radzieckim nie możliwym jest aby ktoś mordował obywateli. Funkcjonariusz Lew Demidow ma za zadanie przekonać rodzinę chłopca, iż był to tragiczny wypadek. Takie zakłamanie panuje w całym ZSRR, co niezwykle obrazowo przedstawia Tom Rob Smith. Demidow jest przykładem typowego państwowego funkcjonariusza, który szpieguje, aresztuje niewinnych, wymusza przyznanie się do winy co najczęściej oznacza zesłanie lub śmierć.
Dopiero kiedy przełożony każe Demidowowi śledzić jego żonę podejrzaną o szpiegowanie dla Zachodu, Lew zaczyna dostrzegać prawdę i musi stawić czoło otaczającej go zewsząd obłudzie. Ponieważ nie chce zadenuncjować małżonki, zostaje zdegradowany i wysłany wraz z nią do pełnienia podrzędnej służby w małej poduralskiej miejscowości. Na miejscu odkrywa zbrodnie popełnione na dzieciach, które ewidentnie coś łączy. Wkrótce dowiaduje się, że na terenie ZSRR dokonano czterdziestu czterech okrutnych zbrodni na kilkuletnich chłopcach i dziewczynkach. Jednak władza próbuje zamieść sprawę pod dywan, a Demidowa po cichu "sprzątnąć". Lew stawia na szali swoje życie i za wszelką cenę próbuje dociec prawdy. 

Smith przenosi nas w czasy stalinowskiej Rosji, w której życie obywateli jest zbudowane na strachu przed władzą, a malowany przez nią obraz bezpiecznego i szczęśliwego narodu jest daleki od rzeczywistości. W tym świecie pojawia się niebezpieczny morderca, a dorośli nie mogą nawet ostrzec swoich dzieci przed zagrożeniem gdyż nikt o niczym nie wie. 
Zbrodnie popełniane  w "Czterdziestym czwartym dziecku" przerażają lecz równie złowrogi jest świat, w którym żyli ówcześni Rosjanie - pozbawieni żywności, zmuszeni do kanibalizmu, a potem oszukiwani przez władzę, która zamiast służyć oparciem i pomocą wzbudza strach oraz lęk powodując, że każdy następny dzień staje się niepewny. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz